Vektorová data v GRASSu

  • Vektorová data reprezentují nejčastěji diskrétní fenomény

  • Existují tři základní typy vektorových dat:

    • Body
    • Linie
    • Polygony (plochy)
  • GRASS kromě těchto typů používá ještě

    • Centroid – středové body ploch
    • Boundary – hraniční linie ploch
    • Face – hraniční linie plochy v 3D
    • Kernel – Centroid pro 3D objekty

Vlastnosti vektorových v GRASS GIS

  • Podpora topologie - Negeometrické geometrie určující prostorové vztahy mezi objekty (bod leží/neleží v polygonu, linie protíná/neprotíná druhou linii, linie má/nemá s druhou linií spoležný koncový bod,)
  • Dynamická tvorba prostorového indexu - rychlé vyhledávání na základě prostorových údajů
  • Podpora síťových operací
  • K jednomu vektorovému souboru lze přiřadit více databázových tabulek s atributy (layers)
  • Nativně jsou atributová data ukládána do DBF souborů.
Způsob uložení geometrie a atributů v GRASSu
../_images/grass6vectorarch.png
Geometrické prvky vektorových dat
../_images/vectors.png
  • V jednom souboru lze kombinovat různé vektorové typy
  • Každý vektorový objekt může mít (má) unikátní identifikátor, pomocí kterého lze zjistit jeho atributy z připojené databázové tabulky. Ve výchozím nastavení se jedná o sloupeček cat a hovoříme o vektorových kategoriích.
  • Více vektorových objektů může mít stejnou kategorii. (Multipoint, Multiline, MultiLine x MultiPolygon)