*********************** Vektorová data v GRASSu *********************** * Vektorová data reprezentují nejčastěji diskrétní fenomény * Existují tři základní typy vektorových dat: * Body * Linie * Polygony (plochy) * GRASS kromě těchto typů používá ještě * Centroid -- středové body ploch * Boundary -- hraniční linie ploch * Face -- hraniční linie plochy v 3D * Kernel -- Centroid pro 3D objekty ================================== Vlastnosti vektorových v GRASS GIS ================================== * Podpora topologie - Negeometrické geometrie určující prostorové vztahy mezi objekty (*bod leží/neleží v polygonu, linie protíná/neprotíná druhou linii, linie má/nemá s druhou linií spoležný koncový bod,*) * Dynamická tvorba prostorového indexu - rychlé vyhledávání na základě prostorových údajů * Podpora síťových operací * K jednomu vektorovému souboru lze přiřadit více databázových tabulek s atributy (layers) * Nativně jsou atributová data ukládána do DBF souborů. Způsob uložení geometrie a atributů v GRASSu .. image:: ../../images/grass6vectorarch.png Geometrické prvky vektorových dat .. image:: ../../images/vectors.png * V jednom souboru lze kombinovat různé vektorové typy * Každý vektorový objekt může mít (má) unikátní identifikátor, pomocí kterého lze zjistit jeho atributy z připojené databázové tabulky. Ve výchozím nastavení se jedná o sloupeček **cat** a hovoříme o *vektorových kategoriích*. * Více vektorových objektů může mít stejnou kategorii. (Multipoint, Multiline, MultiLine x MultiPolygon)