============== Vektorová data ============== * Vektorová data reprezentují nejčastěji diskrétní fenomény * Existují tři základní typy vektorových dat: * `Body` * `Linie` * `Polygony` (plochy) * GRASS kromě těchto typů používá ještě `Centroid` středové body ploch `Boundary` hraniční linie ploch `Face` hraniční linie plochy v 3D `Kernel` Centroid pro 3D objekty ----------------------------------- Základní vlastnosti vektorových dat ----------------------------------- * Podpora `topologie` -- Negeometrické geometrie určující prostorové vztahy mezi objekty (*bod leží/neleží v polygonu, linie protíná/neprotíná druhou linii, linie má/nemá s druhou linií společný koncový bod, ...*) * Dynamická tvorba `prostorového indexu` -- rychlé vyhledávání na základě prostorových údajů * Podpora `síťových operací` * K jednomu vektorovému souboru lze přiřadit *více databázových tabulek* s atributy -- vektorová mapa má několik ,,vrstev``. * Nativně jsou atributová data ukládána do DBF souborů (v GRASSu 7.x to bude pravděpodobně SQLite). Způsob uložení geometrie a atributů v GRASSu .. image:: ../../images/grass6vectorarch.png Geometrické prvky vektorových dat .. image:: ../../images/vectors.png :width: 667 :height: 600